مجلة العلوم الإنسانية
Volume 9, Numéro 1, Pages 54-67
2020-10-15

الاتصال الخارجي أداة لتعزيز علاقات مؤسسات التعليم العالي مع محيطها الخارجي - قراءة لبعض نماذج من مؤسسات التعليم العالي الجزائرية

الكاتب : بوهدة شهرزاد .

الملخص

نهدف من خلال هذه الدراسة إلى إبراز الدور الفاعل للاتصال الخارجي باعتباره وسيلة واداة تُسهم في دعم وتطوير علاقات مؤسسات التعليم العالي مع محيطها الخارجي وانفتاحها عليه بخاصة في عصر الوسائط الجديدة ، هذا ما حولنا ايضاحه في هذا البحث وذلك بتقديم مفهوم للاتصال الخارجي ،كما تطّرقنا أيضا إلى مفهوم مؤسسات التعليم العالي بالإضافة إلى أساليب ووسائل الاتصال الخارجي فيها، وكيف تُوظفها مؤسسات التعليم العالي من خلال الاستراتيجية الاتصالية الخارجية لها، ليتم في الاخير عرض لبعض النماذج من مؤسسات التعليم العالي الجزائرية في تبني الاتصال الخارجي كأسلوب اتصالي لتعزيز انفتاحها على محيطها، وبناء صورة وسمعة لها، وكذا علاقتها وتمُثلاتها مع محيطها السوسيو اقتصادي، وتتكمن بذلك من تطبيق أحسن الممارسات سواء على المستوى المؤسسي أو البرامجي و تجويد خدماتها التي تعدّ إحدى الركائز الأساسية في تحقيق أهدافها وتقديمها بمستوى متميز ويضمن بذلك جودة شاملة في مؤسسات التعليم العالي. We aim through this study to highlight the active role of external communication as a means and tool that contributes to supporting and developing the relations of higher education institutions with its external environment and its openness to it especially in the era of new media, this is what we have clarified in this research by providing a concept for external communication, as we also discussed The concept of higher education institutions in addition to the methods and means of external communication in them, and how higher education institutions employ them through their external communication strategy, so that some models from Algerian higher education institutions in adopting external communication as a method will be presented in the last Salli to enhance its openness to its surroundings, build picture and reputation for it, as well as its relationship and representations with its socio-economic surroundings, and thus lies in the application of best practices, both at the institutional or programmatic level and the improvement of its services, which is one of the main pillars in achieving its goals and providing them with a distinct level and thus ensuring a comprehensive quality in Institutions of higher education.

الكلمات المفتاحية

الاتصال الخارجي، مؤسسات التعليم العالي ،المحيط الخارجي ،الجودة ،الاستراتيجية الاتصالية