Cahiers de sociologie
Volume 10, Numéro 1, Pages 6-23
2022-10-09

مواقع التواصل الاجتماعي والاغتراب الثقافي لدى المراهق

الكاتب : بن صافية فاطمة الزهرة . بن صافية نوارة .

الملخص

ملخص: من خلال هذه الدراسة حاولنا الكشف على دوافع المراهقين في استخدام مواقع التواصل الاجتماعي وكذا رصد مظاهر الاغتراب الثقافي لدى المراهقين مستخدمي هذه المواقع، وهذا من خلال طرح اشكالية استخدام المراهق لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بالاغتراب الثقافي لديه، وبالاستعانة بتقنية الاستبيان على عينة تتكون من 40 مراهق من ذوي المستوى التعليم المتوسط والثانوي، حيث تمت الدراسة وفق مرحلتين، المرحلة الأولى عرضنا من خلالها الجانب النظري الذي يتضمن مفاهيم الدراسة، وفي المرحلة الثانية عرضنا أهم البيانات المتوصل اليها، وبعد التحليل الاحصائي لهذه البيانات جاءت النتائج كمايلي: - ترتيب دوافع المراهقين في استخدام مواقع التواصل الاجتماعي: الدراسة في المرتبة الأولى، ثم يليه كل من التواصل مع الأصدقاء والابتعاد عن المشاكل الأسرية في المرتبة الثانية، ثم يليه كل من صداقات جديدة والتسلية في المرتبة الثالثة. - ترتيب أبعاد الاغتراب الثقافي لدى المراهق: بعد اللامعنى - بعد اللامعيارية- بعد العزلة الاجتماعية. - كما أثبتت النتائج وجود علاقة ارتباطية بين استخدام المراهق لمواقع التواصل الاجتماعي والاغتراب الثقافي لديه. Summary: Through this study, we tried to reveal the motives of adolescents in using social networking sites, as well as monitoring the manifestations of cultural alienation among adolescents who use these sites, and this by posing the problem of adolescents’ use of social networking sites and its relationship to their cultural alienation, using the questionnaire technology on a sample of 40 adolescents from Those with intermediate and secondary education, where the study was carried out according to two stages, the first stage, in which we presented the theoretical side that includes the concepts of the study, and in the second stage we presented the most important data reached, and after the statistical analysis of these data, the results came as follows : - The order of adolescents' motives for using social networking sites: the study in the first place, followed by communication with friends and staying away from family problems in the second place, and then followed by new friendships and entertainment in the third place. - Arranging the dimensions of cultural alienation for the adolescent: the meaningless dimension - the non-normative dimension - the social isolation dimension. - The results also demonstrated the existence of a correlation between the adolescent's use of social networking sites and his cultural alienation.

الكلمات المفتاحية

مواقع التواصل الاجتماعي ; الاغتراب الثقافي ; المراهق ; social networking sites ; cultural alienation ; adolescents