مجلة الباحث للعلوم الرياضية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 1, Pages 101-122
2023-01-31

دراسة ميدانية لدرجة تحقق معايير الجودة في أداء المعلّين الصف وفق المدخل التكاملي للتنمية المستدامة من وجهة نظر المشرفين التربويين

الكاتب : استاذ دكتور علي سموم الفرطوسي . مدرس دكتور شذى فؤاد الميداني .

الملخص

The research aims to present an analytical study that shows contemporary approaches or models that seek to provide standards by which to evaluate the performance of the teacher, and to propose a system of standards for the quality of the performance of the class teacher in the first cycle of basic education and to benefit from the opinions of the educational supervisors who supervise teachers in the city of Damascus in enriching standards Quality according to the integrated approach to sustainable development. The research was applied to (41) educational supervisors and educational supervisors who supervise teachers in the first cycle of basic education in the city of Damascus, through a questionnaire that included (37) items distributed in seven axes, including the teacher's possession of professional ethics And his understanding of the nature of learners, mastering the educational material, his management of education, his practice of thinking, his keenness to establish a partnership with society, and his awareness that appropriation serves empowerment. The results of the research showed that there were no statistically significant differences between the averages of the supervisors' answers and the supervisors in the performance quality criteria according to the complementary approach, as well as between the average responses of the sample members in the same field, and the arrangement of the sub-items within the seven axes varied between the most important and the least important. The research concluded with a set of proposals, the most important of which is that the institutions of teacher preparation in the Arab world take into consideration the importance of quality standards in the performance of the teacher, and that they focus on the priorities that the mentors saw as important, and that the pursuit of adopting the philosophy of societal and educational standards and creed in them. يهدف البحث إلى تقديم دراسة تحليلية تبين المداخل أو النماذج المعاصرة التي تسعى لتقديم معايير يمكن من خلالها تقويم أداء المعلم، واقتراح منظومة معايير لجودة أداء معلم الصف في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي والإفادة من آراء المشرفين التربويين المشرفين على المعلمين والمعلمات في مدينة دمشق في إغناء معايير الجودة وفق المدخل التكاملي للتنمية المستدامة وقد طُبق البحث على ( 41 ) مشرفاً تربوياً ومشرفة تربوية يشرفون على المعلمين والمعلمات في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في مدينة دمشق، وذلك من خلال استبانة تضمنت ( 37 ) بنداً موزعة على سبعة محاور، منها امتلاك المعلم أخلاقيات المهنة وفهمه طبيعة المتعلمين وإتقان المادة التعليمية وإدارته للتعليم، وممارسته للتفكير، وحرصه على إقامة شراكة مع المجتمع، وإدراكه أنّ التمهين يخدم التمكين. وبينت نتائج البحث عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات المشرفين والموجهات في معايير جودة الأداء وفق المدخل التكاملي، وكذلك بين متوسطات إجابات أفراد العينة في المجال نفسه، وتفاوت ترتيب البنود الفرعية ضمن المحاور السبعة بين الأكثر أهمية والأقل أهمية. وخلص البحث إلى مجموعة من المقترحات من أهمها أن تأخذ مؤسسات إعداد المعلم في الوطن العربي بعين الاعتبار أهمية معايير الجودة في أداء المعلم، وأن تركز على الأولويات التي رآها الموجهون ذات أهمية، وأن يتم السعي لتبني فلسفة المعايير والمثاقفة المجتمعية والتربوية فيها.

الكلمات المفتاحية

معايير