مجلة بحوث في القانون والتنمية
Volume 3, Numéro 1, Pages 32-48
2023-12-28

تمثلات الثقافة الاتصالية عبر الفضاءات الافتراضية للمؤسسة دراسة تحليلية لصفحة فايسبوك لمديرية الشباب والرياضة لولاية وهران

الكاتب : عبد العزيز زهية . بغالية أمينة .

الملخص

تشكل ثقافة المنظمة إحدى العناصر الأساسية لنجاح أي منظمة بحيث تميزها عن منظمات أخرى حتى في نفس المجال، ويعتبر الاتصال من السبل الفعالة لتعزيز هذه الثقافة سواء من حيث الحفاظ على هوية المنظمة أو التأثير على سلوك جمهورها وما يتقاسمونه من معتقدات ومعارف؛ ولأنها تلعب دورا هاما في تماسك المؤسسة وجمهورها والحفاظ على بقاءها واستمرارها؛ ومن هنا انبثق مصطلح الثقافة الاتصالية التي تعرف عادة بأنها تلك الثقافة التنظيمية التي تعمل المؤسسة على إرساء قواعدها بطرق رسمية واضحة كالاتصال الرسمي أوما يعرف بمعاملات الاتصال الإداري بمختلف أشكاله ووسائله، أوالتي تتشكل عن طريق وسائل أخرى يمكن إجمالها في الاتصال غير الرسمي الذي يجمع جمهور المؤسسة الداخلي أو من خلال الفضاءات الاتصالية الافتراضية التي أصبحت تمثل بديلا عن ذلك الفضاء الواقعي الذي يجمع الأفراد المنتمين للمؤسسة كالتواجد عبر الموقع الرسمي للمنظمة، صفحات وحسابات المنظمة عبر شبكات التواصل الاجتماعي اين يتبادل الجميع الآراء والأفكار حول العمل و بيئة النشاط الذي تمارسه المؤسسة، وممكن أن نجد حتى صور أخرى لمثل هذه الفضاءات كمجموعات الفايسبوك و المسانجر التي تجتمع فيها مجموعات العمل الخاصة بالمؤسسة؛ والتي تكون منبرا للتواصل والاستعلام عن العمل وطبيعته إضافة إلى أنها قد تعمل وبطريقة غير مباشرة على إرساء قواعد الثقافة التنظيمية للمؤسسة وتصبح بذلك فضاءا افتراضيا لنشر ولخلق وتطوير الثقافة الاتصالية الخاصة بها. وسنحاول الكشف عن مختلف تمثلات الثقافة الاتصالية عبر صفحات ومجموعات الفايسبوك لمؤسسة مديرية الشباب والرياضة لولاية وهران. وانطلقنا من طرح التساؤل التالي: كيف يمكن أن يساهم فضاء الفايسبوك في نشر وتطوير الثقافة الاتصالية للموظفين والمنخرطين بمديرية الشباب والرياضة لولاية وهران؟ Abstract: Culture of the organization is one of the essential elements for the success of any organization, as it distinguishes it from other organizations even in the same field. Communication is considered one of the effective ways to enhance this culture, whether in terms of preserving the identity of the organization or influencing the behavior of its audience and the beliefs and knowledge they share. And because it plays an important role in the cohesion of the institution and its audience and in maintaining its survival and continuity; Hence the term communication culture, it defined as that organizational culture in which the institution works to establish its rules in formal and clear ways, such as official communication or what is known as administrative communication transactions in its various forms and means, And it fined other formed through other means that can be summarized in informal communication that brings together the internal audience of the institution or through spaces Virtual communication, which has become a substitute for that real space that brings together individuals belonging to the institution, such as being present on the official website of the organization, pages and accounts of the organization through social networks, where everyone exchanges opinions and ideas about the work and the environment of the activity practiced by the institution, and we can even find other images of such Spaces such as Facebook and Messenger groups in which the organization's working groups meet. In this paper we will try to reveal the various representations of the communication culture through the Facebook pages and groups of the Oran State Directorate of Youth and Sports, So that we started by asking the following question: How can Facebook space contribute to the dissemination and development of the communication culture for employees and those involved in the Directorate of Youth and Sports of Oran Province? key words: Culture ;organization ; communication culture ;Facebook.;

الكلمات المفتاحية

مؤسسة ; ثقافة اتصالية ; صفحات الفايس بوك ; اتصال مؤسساتي ; ثقافة تنظيمية.