مجلة كفاية للغة والأدب
Volume 1, Numéro 1, Pages 120-130
2021-06-30

النص النثري وتصوير القيم مقاربة تحليلية في كتاب اللغة العربية مرحلة الثانوي أنموذجا

الكاتب : فاطمة قيدوش .

الملخص

يعدّ الكتاب المدرسي وسيلة تواصل فعّال بين المعلِّم والمتعلّم لتحقيق الغاية المرجوّة من الفعل التربوي، ولهذا تمّ الاهتمام به من ناحيّة الشكل وكذا المضمون، هذا الأخير الذي أصبح محلّ تجارب دائمة للوقوف على سلبياته بتخطيط فعليٍّ وصارم لبرنامج يتماشى والتغيُّرات التي يشهدها العالم. لقد تمّ الاهتمام أكثر بشخصيّة المتعلّم والعمل على تكوينها وتطويرها بشكل يتماشى مع العصر لأجل تكوين ناشئة تمتلك قدرات معرفيّة علميّة وأخرى تربويّة قيمية تُستمدّ من ثوابت الأمة ومقوماتها، وهذا من خلا ل التعليم بالمقاربة بالقيّم، -فما مفهوم الكتاب المدرسي ؟- وما مفهوم القيم ؟- ما مدى فعالية هذه القيم وتأثيرها على الناشئة ؟ Content of t The textbook is considered as an effective means of communication between the teacher and the learner in order to achieve the desired purpose of the educational act. Therefore, attention has been paid to it in terms of both form and content. The latter has become the subject of many experiments for the sake of identifying its shortcomings via planning a concrete and rigorous program that goes with the changes taking place in the world. More attention has been given to the personality of the learner in order to form and develop it in a way that is consistent with the contemporary time, and for the sake of obtaining a generation that possesses scientific capacities. The latter can also be educational and derived from values having their source in the fundamentals of the nation and its components.. - What is meant by the textbook?- What is meant by values?- To what extent are these values effective, and can affect the coming generations

الكلمات المفتاحية

الكتاب المدرسي ، القيّم ،المتعلّم، المدرسة. Textbook, values, school, learner