Dirassat
Volume 14, Numéro 2, Pages 75-100
2023-12-28

سلم العارفين عند محي الدين بن العربي

الكاتب : عرايبية سهام .

الملخص

يعتبر الإنجراف وراء الملذات دون اختيار أساس الأخلاق المذمومة، ومسلك الشر، لاتحرر منها الإنسان إلا بمحاربتها، لذا وضع ابن العربي مدارج للعابد في طريق الله حتى يضمن نُبْلَ نفسه، أولها التمسك بدين الله لأن الله الغني، والعبد هو الفقير، أما الدرج الثاني فهو الإيمان بالله مبدأ كل اعتقاد صحيح، والدرج الثالث هو ترك الدنيا الذي لا يكون إلا بالزهد، أما رابعا فهو درج الرحمة بعباد الله، وفيه تتجسد الأخلاق العملية للعارف، بالإضافة إلى هذا ركز ابن العربي على أهمية التنشئة الإجتماعية، والسياسية الحاكمة الناجحة في تفعيل هذا السلم الروحي الذي يعبر عن حقيقة التصوف عند اين العربي وأسسه وغاياته. Deviation from pleasures without choosing is considered as the basis of blame whthy morals and the path of euil that a person can only be free from them only by fighting them.therefore Ibn al arabi set paths for the sasserby in the path of god in order to ensure the nobility of him self.the first of which is adherence to god’s religion because god is rich and the servant is the poor as for the second stage, faith in god is the principle of all true belief, and third stage is abandoning the world, which can only be through asceticis. the fourth stage, it is the stage of mercy for the servants of god, in which practical ethics of custom are embodied.in addition to this, Ibn al arabi focused on the importance of successful social and political upbringing in activating. This is the spiritual ladder that expresses the reality of sufism according to Ibn al arabi Its foundations and its puprose goals.

الكلمات المفتاحية

السالك.، المدارج.، السلم.، الأخلاق.