دراسات
Volume 12, Numéro 2, Pages 34-47
2024-01-22

مهام مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي في تخفيف قلق الامتحان لدى تلاميذ البكالوريا (دراسة ميدانية في مدينة سكيكدة)

الكاتب : سباغ علي . دشاش نادية .

الملخص

ملخص تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على دور مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي في تخفيف قلق الامتحان لدى عينة من تلاميذ البكالوريا (من وجهة نظر التلاميذ)، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وطبقت على عينة 76تلميذ وتلميذة بثانوية متقن عبد السلام بودبزة سكيكدة باستخدام استمارة قلق الامتحان المغلقة من تصميم الباحث وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:  لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي دور سلبي في التخلص من الأعراض النفسية لقلق الامتحان لتلاميذ البكالوريا.  لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي دور سلبي في التخلص من الأعراض الجسدية لقلق الامتحان لتلاميذ البكالوريا.  لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي دور إيجابي في التخلص من الأعراض المعرفية لقلق الامتحان لدى تلاميذ البكالوريا. الكلمات المفتاحية: إرشاد؛ قلق؛ مستشار توجيه؛ إرشاد مدرسي؛ امتحان، تلاميذ بكالوريا. Study summary The current study aims to identify the role of the school guidance and counselor in allerriating exam anxiety among a sample of baccalaureate students) from the students point of vien) The study used the descriptive approach, and mole student qt mutqen Abde salam boudebza high school skikda by using the closed exam anxiety form designed by the research-the study reached following results:  The school guidance and counseling counselor has a negative role in eliminating the psychological symptoms of exam anxiety for baccalaureate students.  The school guidance counselor has a negative role in eliminating the physical symptoms of exam anxiety for baccalaureate students.  The school guidance and counseling advisor has a positive role in eliminating the cognitive symptoms of exam anxiety among baccalaureate students. KeyWords: guidance; anxiety; counseling advisor; exam anxiety, school guidance; exam, baccalaureate students.

الكلمات المفتاحية

إرشاد ; قلق ; مستشار توجيه ; إرشاد مدرسي ; امتحان ; تلاميذ بكالوريا