العلامة
Volume 8, Numéro 2, Pages 146-174
2024-03-30

A Humanist Grammarian: From Ibn Makkī’s Tathqīf Al-lisān To Modern Readings Of Laḥn Al-ʿāmma Literature

Authors : Elsaid Fadi Awad .

Abstract

Given the significance of Tathqīf al-Lisān wa-Talqīḥ al-Janān authored by Ibn Makkī al-Ṣiqillī (d. 501/1107–8) as the sole grammatical treatise and the solitary historiographical reference addressing medieval Sicilian Arabic, it has occupied a central position in contemporary scholarship on the history of Laḥn al-ʿĀmma literature and, more broadly, the history of Arabic grammar writing. This paper, firstly, aims to demonstrate how, despite its merits, the scholarship on Ibn Makkī has inadequately captured the degree of innovation within his treatise. This paper engages with scholarship on Ibn Makkī during the second half of the 20th century divided into two phases: an "editing phase" spanning the 1940s to the 1970s and a "sociolinguistic phase" from the 1970s to the 2000s. Secondly, the paper revisits the innovation in the methodology of Tathqīf al-Lisān to shed light on the importance of Ibn Makkī's descriptive approach as a turning point in the history of Laḥn al-ʿĀmma literature. Revisiting the innovation in Tathqīf al-Lisān's methodology and his “humanist” approach to grammar writing, this paper highlights what has been overlooked in the focus of the two phases of modern scholarly concern about this grammatical treatise. Thus, instead of viewing this book merely as a repository of Sicilian Arabic semantic or morphological data, this paper reads it within the history of methodologies in premodern writings on Laḥn al-ʿĀmma. نظرًا للأهمية التي يتمتع بها كتاب "تثقيف اللسان وتلقيح الجنان" لابن مكي الصقلي (ت. 501/1107-8)، باعتباره المصنَّف الوحيد الذي يتناول العربية الصقلية في العصور الوسطى، فقد استحوذ الكتاب على مكانة مركزية في البحث الحديث حول تاريخ الكتابة في "لحن العامة"، وبشكل أوسع، تاريخ كتابة النحو العربي. تهدف هذه الورقة، أولا، إلى إظهار أن تناول البحث اللغوي الحديث لابن مكي وكتابه، رغم قيمة وأهمية هذا البحث الحديث، لم ينبّه بما يكفي إلى درجة الابتكار في "تثقيف اللسان". من أجل تسليط الضوء على ما شغل البحث اللغوي الحديث عن إظهار درجة الابتكار تلك، تشتبك هذه الورقة مع الدراسات التي تناولت ابن مكي وكتابه خلال النصف الثاني من القرن العشرين عبر مرحلتين: "مرحلة تحقيق" امتدت من الأربعينات إلى السبعينات و"مرحلة لغويات اجتماعية" امتدت من السبعينات إلى مطلع الألفية الثالثة. ثانيًا، تعيد هذه الورقة النظر في منهجية "تثقيف اللسان" لتلقي ضوءًا على أهمية النهج الوصفي الذي اتبعه ابن مكي كنقطة تحول في تاريخ الكتابة حول لحن العامة. من خلال إعادة النظر إلى درجة التجديد في منهجية "تثقيف اللسان" وإلى منظوره "الإنساني" في تناول استعمالات اللغة بين"العامة" و"الخاصة"، تُبرز هذه الورقة قيمة ابن مكي وكتابه في تاريخ التأليف حول "اللحن". وبالتالي، بدلاً من النظر إلى "تثقيف اللسان" كمستودع للسمات الدلالية أو الصرفية في عربية صقلية، تقرؤه هذه الورقة في إطار تاريخ منهجيات الكتابة في لحن العامة كخطوة في عملية إعادة نظر شاملة إلى هذا التاريخ.

Keywords

Ibn Makkī al-Ṣiqillī ; Laḥn al-ʿĀmma, ; Siculo-Arabic ; Dialectology ; Sociolinguistics ; History of Arabic Grammar Writing