لغة كلام
Volume 10, Numéro 2, Pages 207-217
2024-04-15

سيميائية العنونة في المجموعة القصصية على هامشِ صفحة لفضيلة بهيليل ( نماذج مختارة )

الكاتب : توتاي سيف اللله هشام . بلحاجي فتيحة .

الملخص

تشكِّل بنية العنوان أهميَّة بالغة في فلسفة النقد المعاصر ، فهي الواجهة الأولى التي تفصح عن جلِّ الدلالات الممكنة للمتن الإبداعي حتى أضحت نصًا موازيًا يؤدي دورًا سميائيًا في تحديد الدلالة من زاويةٍ وتؤدي دورًا جماليًا / إغرائيا يحفز فعل القراءة .ودخول أدغال النص لاستكناه معالمه الجمالية والدلالية من زاويةٍ أخرى . يقوم رهان هذه الورقة البحثية على تقصِّي الاشتغالات السميائية والشِّعرية في المجموعة القصصية" على هامش صفحة " للقاصَّة فضيلة بهيليل كأنموذجٍ اتّخذ من جهاز العنونة بُعدًا جماليًا باذخ الدلالات ،مرتكزا على قضية اجتماعية حاولت القاصة إثارتها تتمثِّل في سلطة الذكورية التي همشت الأنثى في مجتمعاتٍ عديدةٍ ، فقد ضمنت القاصَّة هذه الثيمة الموضوعية في عناوينها بأشكالٍ جمالية وسميائية متعددة ، سنحاول الكشف عنها من خلال استنطاق جهاز العنونة داخل متن المجموعة القصصية . The title structure has a great importance in the modern criticism philosophy, it is the first façade which declares most of the possible denotations of the artistic text, until it became a parallel text in itself, playing a semiotic role in determining the meaning from a certain point of view, and playing an aesthetic/ seductive role which stimulates the action of reading and going into its depths to absorb its aesthetic and semiotic landmarks from another point of view. The aim of this research paper is to investigate the semiotic and poetic usage in the story collection “ On a Page Margin” for its author Fadila Bhailil, as a sample that took the structure of the title as a rich aesthetic dimension, basing it on a social issue which is the masculine authority that marginalized women in several societies. The author included this topic theme in her titles in several aesthetic and semiotic forms. This research paper will attempt to uncover these forms through investigating the machinery of entitling in the story collection at hand

الكلمات المفتاحية

السيمياء ; الغلاف ; القصة ; العتبات النصية ; السرد ; المربع السيميائي ; semiotics ; cover ; story ; text thresholds ; narrative ; semiotic square