مجلــة الأوراس لعلوم الرياضة
Volume 2, Numéro 1, Pages 46-58
2024-01-18

أثر الألعاب الصغيرة في تعلم بعض المفاهيم الأساسية لدى أطفال الروضة (4-5) سنوات The Impact Of Small Games In Learning Some Basic Concepts For Kindergarten Children (4-5 Years).

الكاتب : عبد الإله بوعلام .

الملخص

هدفت هذه الدراسة الى توضيح أثر الالعاب الصغيرة في تعلم بعض المفاهيم الاساسية (حساب – أشكال – ألوان...) لدى أطفال الروضة (4-5) سنوات، من خلال اقتراح نموذج للعب والالعاب الصغيرة كوسيلة لتحقيق اهداف الدراسة، على عينة قوامها 20 طفل على مستوى روضة نور اليقين تيسمسيلت، حيث اعتمدنا على المنهج التجريبي لملائمته وطبيعة الدراسة باستخدام التصميم التجريبي ذو المجموعتين (ضابطة، تجريبية)، وبعد جمع البيانات وتحليلها باستخدام برنامج الحزم الاحصائية SPSS، توصل الباحث الى وجود فروق دالة احصائيا في القياس القبلي والبعدي للعينة التجريبية لصالح القياس البعدي، ويعزي الباحثون هذا الى نجاعة البرنامج المقترح، ونجاعة الالعاب الصغيرة في تعلم بعض المفاهيم الدراسية الاساسية لدى أطفال الروضة. This study aimed to clarify the impact of small games in learning some basic concepts (arithmetic - shapes - colors...) for kindergarten children (4-5 years), by proposing a model for playing and small games as a means to achieve the objectives of the study, on a sample of 20 children at the level of Noor Al-Yaqeen Kindergarten Tissemsilt, where we relied on the experimental method for its suitability and the nature of the study using the experimental design with two groups (control and experimental), and after data collection and analysis using the SPSS statistical package, the researcher concluded that there are statistically significant differences in the pre and post measurement of the sample. Experimental in favor of dimensional measurement, and the researchers attribute this to the efficacy of the proposed program, and the efficacy of small games in learning some basic academic concepts.

الكلمات المفتاحية

الألعاب الصغيرة؛ كلمة مفتاحية؛ المفاهيم الأساسية؛ أطفال الروضة. small games; basic concepts; kindergarten children.