مجلة التربية البدنية والرياضية
Volume 2, Numéro 2, Pages 86-105
2023-12-31

اثر استخدام أسلوب الاكتشاف الموجه على درجة الرضا الحركي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في سباق 200م. (دراسة ميدانية بجامعة باتنة2) The Effect Of Using The Guided Discovery Method On The Degree Of Motor Satisfaction Among Students Of The Institute Of Sciences And Techniques Of Physical And Sports Activities In The 200 M Race. (a Field Study At The University Of Batna2)

الكاتب : السيد علي مرازقة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام أسلوب الاكتشاف الموجه على درجة الرضا الحركي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في سباق 200م، حيث تم اعتماد المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين، وطبقت الدراسة على عينة قوامه 40 طالبا يدرسون سنة أولى جذع مشترك بجامعة باتنة2، اختيرت بطريقة عشوائية وتم التوصل إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج الاختبارات القبلية والبعدية للمجموعتين التجريبية والضابطة في درجة الرضا الحركي لدى الطلبة في سباق 200م تعزى للبرنامج المقترح وفق أسلوب الاكتشاف الموجه. This study aimed to know the effect of using the guided discovery method on the degree of motor satisfaction among students of the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities in the 200m race. The experimental approach was adopted by designing the two groups، and the study was applied to a sample of 40 students studying in the first year of a common trunk at the University of Batna2 It was chosen randomly، and it was found that there are statistically significant differences between the results of the pre and post tests for the two experimental and control groups in the degree of motor satisfaction of students in the 200m race due to the proposed program according to the guided discovery method.

الكلمات المفتاحية

أسلوب الاكتشاف الموجه؛ طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية؛ الرضا الحركي guided discovery method; students of the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities; kinetic satisfaction