دراسات وأبحاث
Volume 16, Numéro 3, Pages 32-43
2024-05-15

مستوى مهارات التفكير الابداعي لدى تلاميذ السنة اولى ثانوي بثانوية بصغير لخضر لولاية تلمسان

الكاتب : سعدالله نسيبة . شارف جميلة .

الملخص

هدفت هذه الورقة البحثية الى فحص مستوى ممارسة مهارات التفكير الإبداعي لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي في ثانوية بصغير لخضر لولاية تلمسان، حيث تكونت عينة الدراسة من (100)تلميذ وتلميذة، وتم اختيارهم بالطريقة العرضية ولتحقيق اهداف الدراسة اعتمدا الباحثان على المنهج الوصفي وتطبيق اختبار تورانس للتفكير الإبداعي وعليه أظهرت النتائج ان مستوى ممارسة مهارات التفكير الابداعي لتلاميذ السنة أولى ثانوي منخفض، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة التفكير الإبداعي تبعا لمتغير الجنس لصالح الاناث ، وتبعا لمتغير التخصص العلمي. This research paper aimed to examine the level of practice of creative thinking skills among first-year secondary school students in Saghir Lakhdar High School in the state of Tlemcen. The study sample consisted of (100) male and female student who were selected randomly. To achieve the objectives of the study, the researchers relied on the descriptive approach and applied the Torrance test for creative thinking. Accordingly, the results showed that the level of practicing creative thinking skills for first-year secondary school students is low, and that there are statistically significant differences in the degree of practicing creative thinking according to the gender variable in favor of females, and according to the scientific specialization variable.

الكلمات المفتاحية

التفكير الإبداعي، مستوى مهارات التفكير الابداعي، تلاميذ السنة أولى ثانوي.