رفوف
Volume 12, Numéro 1, Pages 311-325
2024-05-16

الدعاية الموحدية – قراءة في المسار والوسائل والنتائج - Al-mohad's Propaganda - A Reading In The Itinerary, Means And Results –

الكاتب : بن لكحل سمير . مغنية غرداين .

الملخص

ملخص: يعرض هذا المقال قضية الدعاية كآلية استخدمتها الفئات الخارجة عن الحكم في التاريخ الوسيط عموما وتاريخ المغرب الإسلامي بشكل خاص، من خلال دراسة النموذج الدعائي الموحدي بداية من إبراز معنى الدعاية في اللغة ومفهومها الاصطلاحي، ثم تسليط الضوء على الشخصية الحقيقية لمحمد ابن تومرت الهرغي والتعرف على أبرز سماته الدعائية، بعيدا عن مبالغات الكتابات التاريخية خاصة الموحدية منها، وحتى الدراسات الحديثة في إضفاء هالة عليه، مرورا بالتعريف بأهم الوسائل التي استخدمها في ذلك الترغيبية منها والترهيبية، استنادا على وضعية المغرب الإسلامي ككل آنذاك، ووضعية قبيلة مصمودة بشكل أخص، مع التركيز في النتائج على استفادة عبد المؤمن بن علي الكومي من كل هذه الحملة ودلالات هذه الاستفادة. This article presents the issue of propaganda as a mechanism used by outlawed groups in medieval history in general and Moroccan history in particular, by studying the Almohad propaganda model beginning with highlighting the meaning of propaganda in the language and its idiomatic concept, then shedding light on the real personality of Muhammad ibn Tumart al-Harghi and identifying his most prominent features. Propaganda, away from the exaggerations of the historical writings, especially the Almohad ones, and even recent studies in giving it a halo, passing through the definition of the most important means that he used in that, including enticement and intimidation, based on the situation of the Islamic Maghreb as a whole at the time, and Masmuda tribe in particular, with a focus in the results on Abdul Moamen bin Ali Al-Koumi benefited from all this campaign and the implications of this benefit.

الكلمات المفتاحية

الدعاية ; محمد ابن تومرت ; مصمودة ; الحكم المرابطي ; عبد المؤمن بن علي ; Propaganda ; Muhammad Ibn Tumart ; , Masmouda ; Almoravid rule ; Abdul Moamen bin Ali.