رفوف
Volume 12, Numéro 1, Pages 1140-1152
2024-05-16

من طريقة القواعد والتّرجمة إلى المقاربة التواصليّة -المسار التّطوّريّ لتعليم اللّغات الأجنبيّة- From The Grammar And Translation Method To The Communicative Approach - The Evolutionary Path Of Teaching Foreign Languages-

الكاتب : بكاي كريمة .

الملخص

لقد أدّت الحاجة المستمرّة والمتزايدة لتعلّم اللغات الأجنبيّة -بفعل مختلف الأسباب- بالباحثين في مجال تعليم اللّغات إلى العمل الدّؤوب والحثيث لإيجاد أنجع الطّرائق والمقاربات وأكثرها فعاليّة في تعلّم اللغات الأجنبيّة وتعليمها، هذا ما أدّى إلى تعدّد طرائق تعليم اللّغات الأجنبيّة وتنوّعها في مسار تطوّريّ مواكبةً لما كان يستجدّ في مجال اللّسانيّات وغيره من العلوم المعرفيّة الأخرى على تعدّدها، كعلمي النّفس والاجتماع، وفي هذه المداخلة سنحاول الوقوف على أهم الطّرائق والمقاربات المستخدمة في تعليم اللّغات الأجنبيّة، مراعين في ذكرها التّسلسل الزمنيّ، على اعتبار أن كلّ طريقة إنما جاءت ردّا وانتقادا للطريقة التي سبقتها. Abstract: The continuous and increasing need to learn foreign languages due to various reasons has led researchers in the field of language teaching to work diligently to find the most effective methods and approaches in learning and teaching foreign languages. This is what has led to the multiplicity and diversity of methods of teaching foreign languages on an evolutionary path keeping pace with what has beenThere are many new developments in the field of linguistics and other cognitive sciences, such as psychology and sociology, and in this intervention we will try to identify the most important methods and approaches used in teaching foreign languages, taking into account the chronological sequence in mentioning them, given that each method came as a response and criticism of the method that preceded it.

الكلمات المفتاحية

طريقة القواعد، الترجمة، الطريقة البنوية، المقاربة التواصلية، تعليم اللغات ; Keywords: grammar method, translation, structural method, communicative approach, language teaching.