دراسات تاريخية
Volume 11, Numéro 1, Pages 347-364
2024-01-05

التفاعل الثقافي بين الجزائر ودول المغرب الإسلامي في العهد العثماني خلال القرن 10ه/16م

الكاتب : علان نور الهدي . بوسليم صالح .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تبين الدور المحوري للجزائر في ربط جسور التواصل الفكري وانعكاساته على بلدان المغرب الإسلامي والبحث في ظاهرة هجرة العلماء من الجزائر ودورهم المغاربي في الفترة موضوع البحث، وتبيان طبيعة العلاقات بين العلماء والسلطة السياسية للكيانات المغاربية، كما تسعى إلى البحث في مواطن الحوار الفكري والثقافي ومظاهره المختلفة. وخلصت الدراسة إلى التأكيد بأن هذه الفترة شهدت علاقات ثقافية جمعت بين الجزائر ودول المغرب الإسلامي، والتي كانت وليدة القرب والجوار والاشتراك في اللغة والدين والعادات والتقاليد. وقد ساهمت هذه العوامل في حركة انتقال العلماء وطلبة العلم بين الجزائر والحواضر المغاربية الأخرى ، كما ساهمت في رسم ملامح التفاعل الثقافي، وذلك من خلال نقل علومهم وأفكارهم إلى الأماكن التي ارتحلوا إليها، أو من خلال إنتاجهم العلمي أو المناصب التي تقلّدوها، مثل التدريس، والإفتاء، والخطابة والقضاء. الكلمات المفتاحية: الجزائر؛ المغرب الإسلامي؛ العهد العثماني؛ التفاعل الثقافي؛ العلماء. The countries of the Islamic Maghreb lived during the AH 10th / AD 16th century, a number of political changes, the most important of which was the Ottoman entry to Algeria, then Tripoli, the West, and Tunisia. This period was one of the most important periods that historians singled out for in-depth studies, given the events that took place at various levels, whether political, military, etc., other than The cultural aspect remained out of focus for the historians and the Ottomans themselves. During this period, cultural relations between Algeria and the countries of the Islamic Maghreb emerged that were the result of proximity and neighborhood, and the sharing of language, religion, customs and traditions. These factors contributed to the movement of scholars between Algeria and other Maghreb cities during this period in drawing the features of cultural interaction, through Transferring their sciences and ideas to the places they moved to, or through their scientific production or the positions they hold, such as teaching, advisory, oratory, and judiciary, and this is what this paper searches and analyzes.

الكلمات المفتاحية

الجزائر؛ المغرب الإسلامي؛ العهد العثماني؛ التفاعل الثقافي؛ العلماء.