آفاق علمية
Volume 16, Numéro 1, Pages 310-325
2024-05-16

الهوية التربوية في القنوات التعليمية: الويب وتعدد الأبواب Educational Identity In Educational Canels: Web And The Multiplicity Of Doors

الكاتب : بوحناش نادية .

الملخص

إذا انطلقنا من أن الفضاء التعليمي هو أداة للتفكير وللفعل، ووسيلة للإنتاج والمراقبة للهيمنة والنفوذ وللبناء والهدم، لأنه يتدخل "بثقله" و"فعله" في صياغة الواقع الاجتماعي وبناء وحداته، فالقنوات التعليمية تعمل، بطرق واعية ولا واعية، على التواصل والتبادل والفعل، عن طريق الصور والمعلومات والموسيقى، مع التركيز على إبراز فنون المعلمين الرقميين في تقديم محتوى تعليمي يتماشى ورغبات الفئات المستهدفة. وقراءتنا لها يأتي انطلاقا من معرفة الخلفيات السوسيو نفسية لصانع المحتوى والمتلقي في آن واحد، والتي تتوافق أو لا تتوافق مع أهداف المنهاج التربوي. فالانتشار الواسع وتعدد القنوات التعليمية يقتضي منا المساءلة والفهم والتأويل، بهدف التحكم ثم البناء. والسؤال الأساس الذي يحاول البحث الإجابة عنه هو: ما هي الآليات التي تعتمدها القنوات التعليمية في الفضاء الرقمي؟ وكيف تتم بناء دلالاتها ومنهجها؟ وسيكون الهدف منه هو التأكيد على أن القنوات التعليمية عبر الويب تحمل الكثير من الغموض في متونها، فهي تساهم في بناء هوية المتعلمين من خلال المحتويات التعليمية التي تقدمها. If we proceed from the fact that the educational space is a tool for thinking and action, a means for production and control, for domination and influence, for construction and destruction, because it interferes with its weight and “action” in shaping social reality and building its units, then the virtual departments work, in conscious and unconscious ways, on communication, exchange and action. Through pictures and music, with a focus on highlighting the arts of digital teachers in communicating information and providing educational content in line with the desires of the target groups, and its interpretation comes from the sociology-psychological backgrounds of the content creator and the recipient at the same time, which are compatible/incompatible with the educational curriculum, as the wide spread and multiplicity of channels Education requires us to question, understand and interpret, with the aim of controlling and then building. The main question that the research is trying to answer is: What are the mechanisms adopted by educational channels within the digital space? How are its meanings and methodology built? Its aim will be to confirm that the educational channels via the PAW carry a lot of ambiguity in their contents, because they contribute to building the personal identity of the learners, and it is not possible to talk about the educational identity of the learners apart from the educational contents of these channels.

الكلمات المفتاحية

Educational identity, educational channel, Web and the multiplicity of doors. ; الهوية التربوية، القناة التعليمة، الويب وتعدد الابواب.